foto-16

 

1. Identificer et sted i hjemmet:

Yoga kræver et rum hvor der er god plads til at du kan have din yogamåtte og lidt ekstra plads omkring dig, så der er plads til bevægelser der går udover yogamåtten. Det er en god idé hvis rummet er godt oplyst, der er ro og evt. med mulighed for at lukke døren så du kan fordybe dig og få det fulde udbytte af din praksis. Du kan også bruge stearinlys til at ’sætte stemningen’.

 

2. Planlæg SMART:

Identificer dine mål, før du begynder din praksis. Kortlæg planen for dig selv og sørg for at den er Specific (specifik), Measurable (målbar), Achieveable (opnåelig), Reliable (pålidelig) og Timely (rettidig). Vær realistisk i dine forventninger til dig selv og huske på, at yoga ikke kun er beregnet til at opnå fysiske fordele.

 

3. Praktiser regelmæssigt:

Det ideelle tidspunkt at praktisere yoga på er tidligt om morgenen, før solen står op eller om aftenen efter solen er gået ned. Men det er forskelligt fra person til person hvornår på dagen det føles bedst. Beslut dig for et tidspunkt, der er bedst egnet til dig og dediker dette tidspunkt helt og holdent til din yoga praksis.

 

4. Sluk eventuelle forstyrrelser :

Det er en dårlig idé at multitaske mens du praktisere yoga. De endeløse gøremål , telefonopkald og Facebook kan vente til et mere passende tidspunkt. Dit eneste fokus mens du praktiserer bør være dine mål og de asanas (fysiske yogastillinger) som du er i gang med. Yoga er tiltænkt som et frirum fra alle forstyrrelser omkring dig, så du kan berolige sindet.

 

5. Behageligt tøj:

Det er meget vigtigt at have noget tøj på der er behageligt mens du praktiserer yoga. Et par afslappede trænings bukser og en T-shirt er et godt udgangspunkt. Men mulighederne og udbuddet er mange. Det er essentielt at det er noget tøj du har det godt i og kan bevæge dig i. Evt. i et materiale der lader huden ånde og absorberer sved.

 

6. praktiser yoga på tom mave:

Du kan praktisere yoga derhjemme hvornår det passer dig. Det er dog ikke en god idé lige efter du har indtaget et stort måltid. Det er ideelt at vente mindst et par timer efter du har spist.

 

7. Opvarmning:

Som med andre former for træning er opvarmning et must, så kroppen er klar og varm til de mere indviklede yoga asanas. Opvarmning hjælper med at tune kroppen så den er klar på hvad der ligger forud og dermed beskytte dig fra utilsigtede skader.

 

8. Lavt tempo:

Yoga er beregnet til at pleje din krop og sjæl og til at hjælpe dig med at leve et roligere og mere tilfredsstillende liv. Respekter din krop og give den tilstrækkelig med tid til at tilpasse sig din praksis. Selvom du kun praktiserer yoga i et par minutter hver dag strækker du din krop på nye måder, og det er derfor afgørende ikke at haste igennem asanas i et forsøg på at afslutte tidligt. Lyt til din krop og øg tiden og gentagelserne af hver asana i overensstemmelse hermed. Hvis du gør det er du samtidigt også sikker på at holde skader på afstand.

 

9. Træk vejret:

Det er vigtigt at trække vejret rigtigt når praktiser yoga. Hold kun vejret når det bliver fortalt. Åndenød er kroppens måde at bede dig om at sætte farten ned. Dette er et af de vigtigste yoga-tips for begyndere.

 

10. Tag dig tid til afsluttende udspænding:

Ligesom opvarmning er vigtigt for at vække dine muskler i starten af din praksis, er udspænding/nedkøling lige så vigtig for at berolige dine fornyede muskler. Afslut altid din praksis med Savasana. Denne asana er designet til at hjælpe kroppen med at slappe af og til at genoprette din naturlige vejrtrækning og til at få blodet til at flyde roligt i kroppen igen.

 

 

Hvad venter du på? Kom i gang allerede nu og oplev en ny side af dig selv du måske ikke har stiftet bekendtskab med tidligere. Og med ovennævnte guidelines til at starte din hjemme praksis er du godt hjulpet på vej.