Du kender det sikkert!! Arbejdsopgaverne har hobet sig op, der er tryk på hele dagen og du kan knap nok finde 10 minutter til at spise din frokost!

Jeg kender fra mig selv, at i de perioder hvor jeg har virkelig travlt på jobbet (og på de andre dage for den sags skyld) har jeg brug for at trække stikket et par minutter for at samle energi, og undgå at løbe rundt som en høne uden hoved. For det meste går jeg udenfor med en kop kaffe, sætter mig i vores masagestol i vores fitnessrum, eller blot sætter mig ned UDENFOR kontormiljøet. Men det bliver også tit en yoga stilling – og som oftest en inversion, da jeg føler mig nulstillet og beroliget efterfølgende. Vigtigst er dog at jeg bevæger mig væk fra min computer og får lov til at trække vejret dybt.

Hvis jeg ikke giver mig selv den her lille pause oplever jeg at jeg bliver ineffektiv og min kreativitet kører på halvt blus. De få minutter det tager, er derfor virkelig godt givet ud.

 

Her er mine 3 gode råd til hvordan du kan ‘trække stikket’ i løbet af din arbejdsdag. Men husk du skal starte et sted; så hvis dit første forsøg blot er at gå udenfor og trække lidt frisk luft er du allerede godt på vej. Det handler nemlig om at give dig selv et pusterum hvor du kan få stilnet sindet og tanke mylderet. I starten kan du have svært ved at retfærdiggøre overfor dig selv at tage en pause når du har så mange opgaver der presser på. Start derfor i det små og få en succes-oplevelse! Du skal have ændret nogle mønstre som er dybt forankret i din krop, så det tager derfor tid. Men hvis du i første omgang blot går udenfor og væk fra dine vante rammer. Kan det være at du næste gang sætter dig ned. Når du har haft en positiv oplevelse af at have fået fyldt depoterne op et par gange, vil det blive nemmere og nemmere. Med tiden vil det være ligesom at trykke på en tænd/sluk knap og du vil være i stand til at koble 100% fra med det samme:

 

1 . Alene tid:
Tag en pause med dig selv udenfor kontormiljøet. Det kan være et mødelokale, kantinen eller hvor du kan finde ro. Vigtigst er dog at du ikke bliver ‘forstyrret’. Sid med dig selv uden mobil, computer og kollegaer. Se om du kan fokusere på alt andet en din arbejdsdag. Måske nyder du din kaffe lidt mere end du plejer, og udøver ‘mindfull eating’ når du spiser et stykke frugt.

2. Meditation:
Det behøver ikke være mere end et par minutter. Men sæt dig i en stol, luk øjnene, og fokuser på din vejrtrækning. Lav en indånding mens du tæller 2 og en udånding mens du tæller 1. Hvis tankerne begynder at vandre, så flyt fokus tilbage til tallene, men uden at dømme dig selv for ikke at kunne koncentrere dig. Du starter bare forfra med indånding på 2 og udånding på 1. Fortsæt et par minutter til du har fået beroliget lidt af tanke mylderet.

3. yoga:
Hvis du har mulighed for det på din arbejdsplads kan du også lave en yoga stilling. Alle inversion/omvendte stillinger er gode til at lette stress. Men en simpel stilling som childs pose/barnets stilling er også god. Her finder du en lille oversigt med gode afslappende yoga stillinger:

 

Childspose/barnets stilling:

DKC 27550

 

 

 

 

Foroverbøjning:

standing foreover fold

 

Benene op ad væggen/Viparita-Karani:

viparita karani

 

Dolphin/Pincha Mayurasana:

Pincha        jose

 

 

Go’ fornøjelse :-)

 

XO Josephine