diet3

Den opmærksomme læser har måske lagt mærke til at jeg har det ret godt med mål og udfordringer!

Jeg er som udgangspunkt ikke fan af div. ‘quick-fix-kure’. Jeg er af den overbevisning at sundhed er en livsstil, og ikke noget man blot inkorporerer i en kortere periode, for at opnå et specifikt resultat. Men derimod mener jeg at hvis man generelt lever sundt og tager nogle kloge -og sunde beslutninger, så kan man også tillade sig at nyde en ‘guilty pleasure’ i ny og næ.

Kostmæssigt lever jeg selv efter en blanding af Paleo og LCHF. Jeg mener der er rigtig mange gode elementer i begge livsstile, men for mig personligt, fungerer kombinationen af de to bedst og det som har den mest positive indvirkning på min krop. Det er vigtigt for mig at mine fødevarer, og det jeg stopper i hovedet ikke er forarbejdet, uden for mange tilsætningsstoffter, helst økologisk = Paleo. Men det er også vigtigt at få rigeligt med fedt (SUNDT vel og mærket) så min krop; muskler, blodsukker og hormoner er i balance = LCHF. Fælles for de to er et MEGET begrænset indtag af kulhydrater, så ingen ris, brød, pasta, kartofler osv, og hvis de er en del af kosten er det i form af f.eks. grøntsager. Sukker er heller ikke en del af hverken Paleo eller LCHF.

Mht. mælkeprodukter er jeg lidt splittet; lysten til et glas mælk kommer ALDRIG over mig. Men jeg bruger mælk i min kaffe når jeg er på arbejde, da alternativet er sort kaffe. Jeg spiser græsk yoghurt 10%, og bruger også hytteost og alm. ost i min madlavning. Men så er det også dét. Hvis jeg får for meget mælk kan jeg lynhurtigt mærke det, så det er i virkeligheden ikke så svær en beslutning. Når jeg er hjemme bruger jeg altid mandelmælk eller kokosmælk som et alternativ til mælk i min kaffe, smoothies og madlavning.

Folk har forskellige bevæggrunde for at lave en kost -og livsstilsændring og skrue lidt på mængde -og indholdet i det man spiser. Personligt lagde jeg min kost fuldstændig om i 2010 da jeg blev diagnosticeret med endometriose i stadie 4. For at gøre en lang historie kort, så er endometriose en kronisk og smertefuld sygdom, som er forårsaget af vævs sammenvoksninger, cyster og cellevæv der sider udenfor livmoderen. Altså en hormonel sygdom, som giver svære bivirkninger og for nogen kan være medvirkende til at de ikke kan leve et ‘normalt aktivt liv’. På trods af at jeg har sygdommen i det sværeste stadie, er jeg efter et to operationer, hormon kure, daglig hormon behandling og ikke mindst KOSTOMLÆGNING i stand til at leve et 99,9% ‘normalt’ fungerende liv. Jeg mener selv at kostomlægningen var og er det allermest afgørende for hvordan jeg har det i dag. Og det er en konstant motivationsfaktor og reminder for hvor stor en rolle input vs. output spiller. Det man hælder på kroppen viser sig i hvordan man har det rent fysisk. Det er jo kemi :-)

Jeg havde på daværende tidspunkt, som så mange andre, også fået tudet ørene fulde af ‘hold dig fra mad med højt fedtindhold’. Men fedt er en vigtigt bestanddel af en sund og varieret kost, og er medvirkende til at holde vores blodsukker stabilt, har en stor indflydelse på kroppens hormonelle balance og er vigtigt når vi dyrker meget sport og har en aktivlivsstil. Så derfor begyndte jeg at tilføre mere fedt (N-3 fedtsyrer) i min kost. Men skar i stedet for de mættede fedtsyrer fra, da de er har en negativ indvirkning på kroppen.
Derudover skar jeg ALT sukker ud af kosten, også fra fødevarer som man umiddelbart ikke ved første øjekast tror indeholder sukker; ketchup, færdiglavede dressinger, frugt yoghurter, købe rugbrød, brød, pasta osv. osv. Og NEJ, ‘sugar free’, ‘light’, ‘diet’ produkter blev ikke tilføjet som et alternativ. For som ovenstående billede beskriver ret godt = chemical shitstorm. Og hvem ønsker at udsætte kroppen for det. Vi har jo kun dette ene hylster, og ikke nok med det, så danner den rammen for meget mere end vores fysiske krop.

Jeg begyndte derfor i stedet at tænke mere på min kost som en slags ‘medicin’ (ved godt det kan lyde langhåret, men virkelig en god måde at vende det på), og hvordan jeg via min kost kunne gøre noget godt for mig selv, og være mere fokuseret på hvad det er min krop har brug for, og ikke hvad den har lyst til. Og dét havde en virkelig positiv indvirkning. PMS blev kraftigt nedsat, og humørsvingninger et minimum og i det hele taget øget livskvalitet :-)

Nu skal det ikke forstås sådan at jeg ikke tillader mig selv at ‘skeje ud’, for det gør jeg. Og jeg gjorde det så sent som i lørdags. Dagen bød på krid-hvidt brød til morgenmad, masser af alkohol og en hvid sandwich til aftensmad. Effekten viste sig blot med det samme…. og søndag morgen vågnede jeg op med smerter i underlivet. Søndag med tømmermænd startede ellers nogenlunde med en god morgenmad, græsk yoghurt med mandler, bær og rosiner til frokost, lækker Paleo lasagne, men så skulle det lige toppes med en omgang bland selv slik…Kombinationen af weekendens udskejelser resulterede i at jeg i dag, mandag, har en grå sky over hovedet, lidt nedtrykt og i det hele taget demotiveret. Det er virkelig noget der sætter tingene i perspektiv hvis du spørger mig! Men om det var dét værd; ja det er der jo ingen tvivl om. Men fordi det påvirker min krop i sådan en grad, er også grunden til at det ikke er noget der gentager sig særligt ofte. Dog skal alt være i balance, og man skal huske at solen ikke kan skinne før det har været nat… :-)

 

XO Josephine

 

 

diet2

Note to self :-) :-) ^^